Harapj egy Almát! – 1. cikk – avagy hogyan használjunk Mac-en Windows-t?

No már most, amikor megvettem az Almás gépet, egyből azon kezdtem el gondolkodni, hogy a Windows-os programokat (amelyeket céges környezetem megkíván) hogyan tudom majd könnyedén használni? Némi olvasgatás után gyorsan megszületett a döntés: ha arra szorulnék, hogy kimondottan Mac-en kell futtatnom Windows-t akkor a Parallels Desktop 9 for Mac-et választom, ha pedig a szervereket kell elérnem távoli asztalon, vagy egyéb kliens gépeket VNC-n akkor a Jump Desktop-ot használom.

Parallels Desktop 9 for Mac

Mac gépekre a legtökéletesebb virtualizációs szoftver. Teljes egészében kihasználja a Mac adottságait és erőforrásait. Nagyon nagy segítség azon felhasználóknak akik céges körülmények miatt kénytelenek Windows-t használni, vagy akár azoknak is, akik az MacTérést szeretnék kicsit fájdalommentesebbé tenni. Bevallom őszintén, én is erre használtam. Bár nem ingyenes, nem is drága. Mindössze 80 dollár, ami durván saccolva is csak 18 ezere forint. Ha rendszeresen és biztonságosan kell futtatnunk Windows-t a saját Mac gépünkön, akkor ez a legjobb választás.

Számos funkcionalitása mellett engem személy szerint leginkább az úgynevezett “Coherence Mode” fogott meg. Ezzel tulajdonképpen azt érhetjük el, hogy a Windows-os programokat a Windows Asztalon kívül (a Mac környezetében) tudjuk futtatni. A háttérben fut ugyan a teljes Windows, de én csak egy-egy programot nyitogatok meg a Start menüből, amit könnyedén a Dock-on elhelyezkedő Parallels Desktop ikonra kattintva elérhetünk. Hozzá kell tennem, hogy ebben a módban a Windows 8 (ugyan támogatott), számomra használhatatlan volt. Hiszen ott a Start menüre kattintva a Csempés menü jelenik meg. Természetesen lehet használni Classic Start Menu-t, de azzal sem az igazi. Így gyorsan elhatároztam, hogy a Windows 8-at leszedem, majd felrakom a Windows 7-et – amivel semmi gondom nem volt.

A másik nagyon nagy előnye, hogy a Mac-en megnyitott Cloud szolgáltatások (DropBox, GoogleDrive, OneDrive, stb…) egy az egyben megjelennek a virtuális gépünkön is, ugyan úgy, mint a Mac saját meghajtója is. Így nem kell két helyre telepítenünk ugyanazokat a szoftvereket.

Ismételten nagy rugalmasságot biztosít az, hogy ha a Mac meghajtóján található egy Windows specifikus fájl (pl.: EXE) akkor azt akár a Finder-ben megnyitva azonnal a Windowson alapértelmezett programmal nyithatjuk meg. Természetesen amikor a Finder-ben egy fájlon jobb egérgombbal kattintunk majd a “Megnyitás ezzel: \ Egyéb…” menüpontot választjuk, akkor aWindows-on telepített programok közül is választhatunk. Ha több virtuális gépet használunk, akkor a program neve után egy zárójelben jelzi, hogy az melyik VM-re vonatkozik.

Én egy alapkonfigurációs MacBook Retina-t vettem, tehát Intel Core i5 2,4 GHz-es proci, 4 Gb memória és 128 SSD. Ebből talán a legkritikusabb az SSD, éppen ezért a Virtuális gépeimet egy külső merevlemezen használom. Viszont így is (ezzel a konfigurációval) tökéletes sebességet tud produkálni mind a virtuális gép, mind a Mac. Bár hozzá kell tennem egyik virtuális gépemet sem használtam már 2-3 hete, ugyanis a cégnél lévő gépemet (amin eddig Windows 8 volt) újratelepítettem egy Windows Server 2008 R2-re és cégnél (vagy akár távolról) távoli asztalon használom.

Jump Desktop

Azok akik sok távoli asztalt és gyakran használnak, azoknak kiváló döntés lehet a Jump Desktop.

Régebben a Remote Desktop Manager-t használtam ilyen célokra még Windows-on, viszont ez a szoftver nincs Mac-re. Ez volt az egyik leghiányoltabb alkalmazásom. Az RDM-ben fastruktúrában tudtam elrendezni a különböző távoli kapcsolataimat, illetve FTP kapcsolatokat, TeamViewer, VNC és egyéb kapcsolatokat. És mindez több felhasználós módban is elérhető volt, úgy hogy az adatbázisát akár egy MS SQL adatbázisban tartotta és arra kapcsolódott mindenki. Ebben jogosultságokat tudtam kiosztani, hogy ki milyen kapcsolatokat lásson. Összegezve, az egy jól kitalált szoftver volt! – Nem hiába hiányolom.

A Jump Desktop egyértelműen kevesebbet tud – sokkal. Itt eleve csak RDP és VNC kapcsolatokat lehet csak definiálni. Illetve nem tudom fastruktúrába rendezni a kapcsolataimat, csak egyszerű TAG-kel ellátni azokat. Viszont ha ezeket a TAG-ket az elején jól kitalálod, akkor a programon belül gyorsan rátudsz keresni az aktuális csoportokra.

Természetesen a Jump Desktop is tud Auto Logint, ami hasznos tud lenni, ha a sok géphez tartozó  jelszavakat nem akarjuk / nem tudjuk fejben tartani.

Ami a legjobb viszont ebben a szoftverben, hogy a Keyboard & Mouse beállításoknál lehetőség van Távoli billentyűzet típusának definiálására.

Ennél jobb Távoli Asztal menedzselésére szolgáló szoftvert még nem találtam. Ha Ti már igen, és esetlegesen fastruktúrába is lehet rendezni vele a gépeket, akkor írjátok meg kommentbe.

 

Leave a Reply